Ik heb een september 2017 D300 Velar met iets meer dan 60.000 km op de teller. Dit zijn mijn gedachten…
Als de auto een volledige onderhoudsgeschiedenis heeft met de juiste olieverversingen, dan denk ik dat je D300 V6 in orde moet zijn. Het is een grote motor en, ervan uitgaande dat de vorige eigenaar(s) hem niet hebben afgetrapt, dan draaien deze motoren op relatief lage toeren en zouden dus met een hogere kilometerstand overweg moeten kunnen – niet dat 65.000 km een hogere kilometerstand is. Je weet of de auto is afgetrapt aan de hand van de algehele staat – stoeprandschade aan de velgen, niet-matchende bandenmerken, doffe lak met ongewenste krassen en swirls, een triest ogend interieur en een vuile motorruimte, etc. 65.000 km suggereert dat deze motor geen herhaalde koude starts met een lage kilometerstand heeft meegemaakt, maar een patroon van langere ritten, wat beter is voor de motor zelf, hoewel niet voor het rijdende gedeelte.
Als je van plan bent de auto een paar jaar te houden, dan denk ik dat je op tijd een distributieriem moet vervangen, niet op kilometerstand? Houd daar rekening mee in je kosten.
Ik heb geen problemen gehad met de motor zelf. Ja, de gloeibougie-regeleenheid is twee keer vervangen omdat de motor niet aansloeg bij koud weer. Verder is het goed gegaan voor zover de motor betreft.
Mijn problemen zaten in zaken als wiellagers en een versleten achterdifferentieel. De compressor van de luchtvering moest ook worden vervangen.
Dit alles is afgehandeld onder de fabrieksgarantie of de verlengde officiële JLR-garantie. Ik zou deze auto's, en eigenlijk elk merk van executive, luxe SUV, niet willen bezitten zonder een fatsoenlijke garantie. Het alternatief is om € 2.000 als reserve aan te houden en € 100 per maand in te leggen als je eigen vorm van zelfverzekerde garantie. Ik heb de fondsen in contanten (tegen 4,01%) en in beleggingsfondsen, maar ik houd gewoon niet van de 'pijn' van onverwachte rekeningen – dus betaal ik voor de verlengde garantie, ook al strijkt de aanbieder uiteraard zijn winst op in vergelijking met zelfverzekering.
Hope this helps? In essentie, als het een eerlijke en schone auto is met een gedocumenteerde geschiedenis van gepland onderhoud, dan zou ik doorgaan met de aankoop – alle andere dingen gelijk.
Een goede aankoop want, hoewel het een auto uit 2018 is, ziet hij er identiek uit aan het nieuwste modeljaar. Er zijn een paar kleine aanpassingen gepland voor de buitenkant volgend jaar, maar je zou er hard voor moeten werken om het verschil te zien, misschien met uitzondering van de kleine verandering aan de achterlichtcluster – zelfs dat is marginaal. Interieur – nou, het is een kwestie van mening, maar ik zou willen suggereren dat een mooi uitgeruste Velar uit 2018 er chiquer uitziet dan de latere modellen, omdat de hardwerkende JLR-accountants 'verbeteringen' hebben aangebracht waarvan ik niet denk dat ze dat echt waren! De multifunctionele stuurwielknoppen, het verdwijnen van de draaiende versnellingspook en de verwisselbare veeg-naar-beneden-functie met dubbel scherm voor de schermen in de middenconsole zijn allemaal voorbeelden. Dat gezegd hebbende, is de opgewaardeerde PiviPro van latere auto's beter dan de UI van ICT Pro op de eerdere auto's (hoewel ICT Pro op zich prima is met de 'over-the-air'-updates die de bugs hebben weggewerkt – controleer of je alle updates hebt en, zo niet, download ze dan zelf als je de auto hebt gekocht). Maar je zou toch Android Auto of ACP moeten hebben, dus… wie geeft er om!
Tot slot, als je zoekt naar threads die ik met mijn gebruikersnaam (Arianne) ben begonnen, dan kun je mijn volledige ervaring vanaf nieuw lezen – het goede, het slechte en (in het begin) het lelijke! Langdurig eigenaarschap, gedeeld in real-time. De vreugde en het verdriet. Dat is auto-eigenaarschap voor degenen die om auto's geven!
De beste wensen en geniet ervan, Arianne.